-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

براي انتخاب نام پسر يا دختر، اگر به قرآن كريم تفأل بزنيم، اشكالي دارد؟

تفأل به قرآن كريم براي نامگذاري فرزند اشكالي ندارد زيرا اين شيوه در سيره برخي از امامان معصوم: معمول بوده است چنان كه برخي اصحاب روايت كردهاند كه در خدمت حضرت امام علي بن الحسينبوديم، بعد از نماز صبح تا طلوع شمس سخني نگفت، سپس خبر تولد فرزندش زيد را به او دادند، به اصحابش فرمود: به نظر شما اسم اين مولود و فرزند را چه بگذاريم؟! پس هر كسي نامي گفت، امامبه غلامش گفت: قرآن و مصحف را بياور، سپس قرآن را بر دامنش گذاشت، سپس آن را گشود آيه فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَـَهِدِينَ بِأَمْوَ َلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَي الْقَـَعِدِينَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَيَ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَـَهِدِينَ عَلَي الْقَـَعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا; (نسأ، 95) آمد قرآن را بست و دوباره آن را گشود و آيه 111 سوره توبه آمد. سپس فرمود: ]نام[ او به خدا زيد است، به خدا ]نام[ او زيد است، پس آن فرزند را زيد نامگذاري كردند.(ر.ك: بحار الانوار، علامه مجلسي، ج 46، ص 379 ـ 380، حديث 57، داراحيأ التراث العربي و مؤسسة التاريخ العربي، بيروت.)

اما چند نكته، در نام گذاري فرزندان، حتي با تفأل به قرآن، شايان توجه است:

1. در آموزههاي مكتب اهل بيت:، در اين مورد چنين سفارش شده كه نام انتخاب شده داراي ويژگي هايي مانند، با محتوا بودن، داشتن آهنگي خوب و زيبا، يادآور شخصيتي مكتبي، داشتن پيامي كوتاه، نامي بدون تحقير و يا فخرآور بودن، پيام آور بندگي خداوند متعال و... باشد كه برترين نامها، نام پيامبران و اوليأ الهي است كه از جانب خداوند انتخاب شده است و نام نيك گذاشتن، يكي از حقوق فرزندان بر والدينشان است.(ر.ك: چهل حديث نام گذاري، محمود شريفي، مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي / وسايل الشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 21، ص 388 ـ 400، موسسة آل البيت: .)

2. اگر نام شخصي، در اصل فعل باشد، اشكالي ندارد، همان گونه كه نامهاي احمد، اكرم، يزيد و... اين چنين هستند;

مهمّ بامحتوا ومعنا دار بودن اسم است، كه واژة آتنا از آن برخوردار نيست.

3. حروف مقطعهاي، مانند طه و يس بر اساس رواياتي از ائمه: نامهاي ديگر پيامبر اكرمميباشند.در حديثي از امام صادقميخوانيم: طه از نامهاي پيامبر اكرماست و معنايش اين است (يا طالب الحق الهادي اليه).(تفسير نور الثقلين، ابن جمعه الحويزي، ج 3، ص 367، ح 8، اسماعيليان.)

و در روايتهاي مختلفي، واژة يس را اسم آن حضرت بيان كردهاند، چون در ادامه خداوند ميفرمايد: انّك لمن المرسلين.(تفسير نور الثقلين، همان، ج 4، ص 374.)

هر چند از برخي احاديث استفاده ميشود كه نام گذاري به يس كه نام پيامبر اسلاماست كراهت دارد.(كافي، ثقة الاسلام كليني;، ج 6، ص 20، ح 13، دار التعارف للمطبوعات / وسايل الشيعه، همان، ج 21، ص 398.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.